Ta kontakt med digital@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

Oppgave 8.1

  1. Nevn de vanligste virkemidlene innenfor internasjonal handelspolitikk. De vanligste virkemidlene innenfor internasjonal handelspolitikk er:
    • Toll
    • Subsidier
    • Importkvoter
    • Krav om lokalt innhold
    • Anti-dumpingregler
  2. Hva står disse organisasjonene for?
    • GATT
    • WTO
    GATT – General Agreement on Tariffs and Trade
    WTO - World Trade Organization – Verdens handelsorganisasjon
  3. Hva er EUs fire friheter – og hvorfor er de viktige for å skape et felles marked? EUs fire friheter er fri bevegelse av:
    1. Folk
    2. Kapital
    3. Varer
    4. Tjenester
    Dette er hovedbestanddelene i et marked. Når det ikke finnes hindringer for at disse kan flytte på seg, vil det fjerne grensene og gjøre at alle de deltakende landene fremstår som et samlet marked.
  4. Hvilke er de viktigste norske samarbeidspartnerne for bedrifter som ønsker å internasjonalisere? De viktigste samarbeidspartnerne er: Innovasjon Norge, Nærings- og fiskeridepartementet, Utenriksdepartementet, portaler for internasjonal handel og Tolletaten.
  5. Hva er ikke en formell ulikhet mellom land?
    • Politiske systemer
    • Rettssystemer
    • Informasjonssystemer
    • Økonomiske systemer
    Informasjonssystemer er ikke en formell ulikhet.
  6. Kan du en definisjon på kultur? For eksempel: «Kultur er summen av den tillærte atferden en gruppe personer ser på som sin tradisjon, og som blir overlevert fra generasjon til generasjon.»
  7. Hvorfor må man ta hensyn til forretningskultur ved internasjonalisering? Forretningskultur er en av de store utfordringene ved å etablere samarbeid og handel over landegrensene. Hvis man ikke kjenner til forskjellene i forretningskultur, vil det være vanskelig å etablere et nødvendig tillitsforhold, og å gjennomføre forhandlinger.
  8. Nevn noen etiske utfordringer som bedrifter kan oppleve ved internasjonalisering. Etiske utfordringer ved internasjonalisering er ofte knyttet til ansattes arbeidsvilkår, menneskerettigheter, miljøforurensning eller korrupsjon.
  9. Hva er CSR? Corporate Social Responsibility – Bedrifters samfunnsansvar