Ta kontakt med digital@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

Oppgave 6.1

  1. Hvilke to krav må være oppfylt for at noe skal kunne kalles en innovasjon i næringslivet? Krav nr. 1 - Innovasjonen må være noe nytt for bedriften innenfor ett av følgende områder: Produkt, prosess, marked og organisasjon.
    Krav nr. 2 - Innovasjonen må kommersialiseres. Det vil si at hvis innovasjonen er et produkt, må det nye produktet bli produsert og tilbudt for salg. Hvis innovasjonen er en ny måte å produsere, distribuere eller selge på, må metoden bli tatt i bruk av bedriften på en slik måte at bedriften tjener penger på det.
  2. I tillegg til de to kravene til innovasjon – hva er viktig for en bedrift når den utvikler en innovasjon? Bedrifter har som mål å tjene penger, derfor er det viktig at innovasjonen blir en suksess som bidrar til økt fortjeneste.
  3. Hva er verdiskaping? Verdiskaping i en bedrift er verdien av det ferdige produktet minus vare- og tjenesteinnsatsen.
  4. Nevn fire ulike typer innovasjon.
    1. Produktinnovasjoner
    2. Prosessinnovasjoner
    3. Markedsinnovasjoner
    4. Organisasjonsinnovasjoner
  5. Vi beskriver innovasjoner i henhold til to ulike grader. Hvilke? Inkrementell innovasjon og radikal innovasjon.
  6. Hva er disruptiv innovasjon? Disruptive innovasjoner er innovasjoner som gjør det mulig for bedriften å kapre nye markeder gjennom ny teknologi og nye forretningsmodeller.
    «Disruptiv» er et begrep som brukes om innovasjoner som starter opp som dårligere produkter enn konkurrentenes. Produktene tilbys til kunder som ikke vil ha høy kvalitet, og produksjonen skjer med lavere kostnad enn hos konkurrentene. Etter hvert som det disruptive produktet blir bedre, skifter kundene fra produktene med høyere kvalitet til det disruptive produktet.
    Disruptive innovasjoner kommer ofte fra bedrifter som ikke blir ansett som å være blant de viktigste i et marked, men som kanskje heller blir sett på som outsidere.
  7. Hva er forretningsmodellinnovasjon, og hvorfor er det en viktig form for innovasjon? Forretningsmodellinnovasjon er en form for organisasjonsinnovasjon. Forretningsmodellinnovasjon er blitt spesielt viktig etter at internett har fått så stor betydning for de fleste bedrifter. Internett har ført til utvikling av mange nye forretningsmodeller som bygger på hurtighet, tilgang til flere kunder verden over og muligheten for å kunne samle inn svært store mengder informasjon om kundene.
  8. Hva kjennetegner en bærekraftig forretningsmodell? En bærekraftig forretningsmodell kjennetegnes av optimal bruk av materialer og energi: Gjenbruk av produkter, bedrifter tar eierskap til produktet i hele levetiden, leie ut i stedet for å selge, mer delingsøkonomi.
  9. Hvor kommer innovasjoner fra? Innovasjoner kommer fra enkeltpersoner, bedrifter, egne utviklingsavdelinger eller forskningslaboratorium, åpen innovasjon, brukere, ansatte uten forskning og utviklingsavdelinger og outsidere.
  10. Hva er de to hoveddelene i innovasjonsprosessen? Strategi, ledelse, kultur og organisasjon – Dette er de interne arbeidsbetingelsene som gjør det mulig å ha en innovasjonsprosess som bedriften kan gjenta mange ganger. Kjerneprosessen for innovasjon – Det at noe beskrives som en kjerneprosess, betyr at det er en av de grunnleggende prosessene som er helt nødvendige for at bedriften skal ha en konkurransefordel.
  11. Hva er forskjellen på en innovasjonsprosess og produktutvikling? Innovasjonsprosessen brukes for å holde orden på, og kontrollere utviklingen av mange ideer frem til det stadiet der de går over i produktutviklingsprosessen.
    Produktutvikling er bruk av en (av mange) metoder for å ta et produkt fra idé til salgsklart produkt.