Hva er internasjonalisering?
Internasjonalisering betyr at bedriften utvider aktiviteten slik at forretningsdriften foregår i flere land enn bare det landet som bedriften opprinnelig startet opp i.
Hvilke av disse er rett svar? Bedrifter internasjonaliserer fordi:
Hjemmemarkedet blir for lite
Bedriften er glad i risiko
Kundene er for vanskelige i hjemlandet
Lokaliseringsfordeler
Skalaeffekter
Det er bedre å produsere litt i et annet land enn mye i hjemlandet
Riktige svar er:
Hjemmemarkedet blir for lite
Lokaliseringsfordeler
Skalaeffekter
Hvilke tre valg må en bedrift som skal internasjonalisere, foreta?
Hvor bedriften skal internasjonalisere til.
Hvordan bedriften skal internasjonalisere, dvs. hvilken metode som skal brukes.
Når bedriften skal internasjonalisere.
Hva er:
Transportkostnader
Transportrisiko
Kulturell distanse
Institusjonell distanse
Transportkostnader er kostnadene ved å transporter et fysisk produkt fra produksjonsstedet til salgsstedet.
Transportrisiko er risikoen ved å transportere et fysisk produkt fra produksjonsstedet til salgsstedet, for eksempel kan produktet bli skadet, stjålet eller mistet.
Kulturell distanse er graden av ulikhet mellom kulturer i ulike land.
Institusjonell distanse er graden av ulikhet mellom institusjoner i ulike land. Eksempel på institusjoner kan være rettssystem, tollmyndigheter osv.
Hva er ikke metoder for å internasjonalisere?
Eksport
Langtransport med trailer
Utenlandske direkteinvesteringer
Innenlandske datterselskap
Samarbeid og joint ventures
Shortsalg og opsjoner
ClosedLock fabrikker
Dette er ikke metoder for internasjonalisering:
Langtransport med trailer
Innenlandske datterselskap
Shortsalg og opsjoner
ClosedLock fabrikker
Hva er ikke årsaker til internasjonalisering?
Muligheten til å oppleve andre deler av verden
Tilgang til avanserte og krevende kunder
Hjemmemarkedet vokser for fort
Ønske om tilgang til et større marked
Lokaliseringsfordeler
Skape eller delta i globale produksjonsnettverk
Hjemmemarkedet blir for lite
Muligheten for å produsere i land med svakere regelverk mot forurensning
Utnyttelse av skalaeffekter
Dette er ikke årsaker til internasjonalisering:
Muligheten til å oppleve andre deler av verden
Hjemmemarkedet vokser for fort
Muligheten for å produsere i land med svakere regelverk mot forurensning
Forklar hva en first-mover-strategi er og når den brukes.
First-mover-strategi er å være den første som kommer med et nytt produkt på markedet. Den brukes når bedriften har et stort forsprang på konkurrentene slik at de kan tjene inn igjen utviklingskostnadene raskt, og benytte perioden inntil konkurrentene kommer med tilsvarende produkter til å sikre seg bedriftens andel av verdiskapingen.
Hvilke trinn består den praktiske fremgangsmåten ved valg av internasjonale markeder av?
Identifisere aktuelle regioner eller land
Rangering av land
Nøye vurdering av aktuelle land
Valg av land
Personlig erfaring fra det valgte landet
Hva er outsourcing?
Outsourcing, eller utkontraktering på norsk, betyr at en bedrift velger å kjøpe noe fra en annen bedrift som den tidligere gjorde selv. Outsourcing er en mulighet for å oppnå̊ lavere kostnader eller bedre kvalitet.
Hva er prisdifferensiering i internasjonale markeder?
I internasjonal markedsføring betyr prisdifferensiering å ta den høyest mulige prisen i hvert lands marked.