Ta kontakt med digital@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

Oppgave 7.1

  1. Hva er internasjonalisering? Internasjonalisering betyr at bedriften utvider aktiviteten slik at forretningsdriften foregår i flere land enn bare det landet som bedriften opprinnelig startet opp i.
  2. Hvilke av disse er rett svar? Bedrifter internasjonaliserer fordi:
    • Hjemmemarkedet blir for lite
    • Bedriften er glad i risiko
    • Kundene er for vanskelige i hjemlandet
    • Lokaliseringsfordeler
    • Skalaeffekter
    • Det er bedre å produsere litt i et annet land enn mye i hjemlandet
    Riktige svar er:
    • Hjemmemarkedet blir for lite
    • Lokaliseringsfordeler
    • Skalaeffekter
  3. Hvilke tre valg må en bedrift som skal internasjonalisere, foreta?
    1. Hvor bedriften skal internasjonalisere til.
    2. Hvordan bedriften skal internasjonalisere, dvs. hvilken metode som skal brukes.
    3. Når bedriften skal internasjonalisere.
  4. Hva er:
    • Transportkostnader
    • Transportrisiko
    • Kulturell distanse
    • Institusjonell distanse
    Transportkostnader er kostnadene ved å transporter et fysisk produkt fra produksjonsstedet til salgsstedet.
    Transportrisiko er risikoen ved å transportere et fysisk produkt fra produksjonsstedet til salgsstedet, for eksempel kan produktet bli skadet, stjålet eller mistet.
    Kulturell distanse er graden av ulikhet mellom kulturer i ulike land.
    Institusjonell distanse er graden av ulikhet mellom institusjoner i ulike land. Eksempel på institusjoner kan være rettssystem, tollmyndigheter osv.
  5. Hva er ikke metoder for å internasjonalisere?
    • Eksport
    • Langtransport med trailer
    • Utenlandske direkteinvesteringer
    • Innenlandske datterselskap
    • Samarbeid og joint ventures
    • Shortsalg og opsjoner
    • ClosedLock fabrikker
    Dette er ikke metoder for internasjonalisering:
    • Langtransport med trailer
    • Innenlandske datterselskap
    • Shortsalg og opsjoner
    • ClosedLock fabrikker
  6. Hva er ikke årsaker til internasjonalisering?
    • Muligheten til å oppleve andre deler av verden
    • Tilgang til avanserte og krevende kunder
    • Hjemmemarkedet vokser for fort
    • Ønske om tilgang til et større marked
    • Lokaliseringsfordeler
    • Skape eller delta i globale produksjonsnettverk
    • Hjemmemarkedet blir for lite
    • Muligheten for å produsere i land med svakere regelverk mot forurensning
    • Utnyttelse av skalaeffekter
    Dette er ikke årsaker til internasjonalisering:
    • Muligheten til å oppleve andre deler av verden
    • Hjemmemarkedet vokser for fort
    • Muligheten for å produsere i land med svakere regelverk mot forurensning
  7. Forklar hva en first-mover-strategi er og når den brukes. First-mover-strategi er å være den første som kommer med et nytt produkt på markedet. Den brukes når bedriften har et stort forsprang på konkurrentene slik at de kan tjene inn igjen utviklingskostnadene raskt, og benytte perioden inntil konkurrentene kommer med tilsvarende produkter til å sikre seg bedriftens andel av verdiskapingen.
  8. Hvilke trinn består den praktiske fremgangsmåten ved valg av internasjonale markeder av?
    1. Identifisere aktuelle regioner eller land
    2. Rangering av land
    3. Nøye vurdering av aktuelle land
    4. Valg av land
    5. Personlig erfaring fra det valgte landet
  9. Hva er outsourcing? Outsourcing, eller utkontraktering på norsk, betyr at en bedrift velger å kjøpe noe fra en annen bedrift som den tidligere gjorde selv. Outsourcing er en mulighet for å oppnå̊ lavere kostnader eller bedre kvalitet.
  10. Hva er prisdifferensiering i internasjonale markeder? I internasjonal markedsføring betyr prisdifferensiering å ta den høyest mulige prisen i hvert lands marked.
  11. Hva inngår i eksportprosessen? figur 7.6.png