Ta kontakt med digital@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

Oppgave 4.1

  1. Hva er forskjellen på forretningsidé og forretningsmodell? En forretningsidé beskriver hva bedriften tjener penger på. Den har med informasjon om hvilke produkter bedriften tilbyr, hvilke behov de dekker for hvilke kunder og hva som gjør at kundene skal kjøpe bedriftens produkter.
    En forretningsmodell beskriver hvordan bedriften tjener penger. Den vanligste metoden for å beskrive forretningsmodeller er Alex Osterwalders Business Model Canvas (BMC).
  2. Hvilke tre hovedområder er det i en forretningsmodell? De tre hovedområdene i en forretningsmodell:
    1. Hvilken verdi bedriften skaper for kundene.
    2. Hvilke ressurser som er nødvendige for å produsere verdi for kundene.
    3. Bedriftens pengestrømmer i form av inntekter og kostnader.
  3. Hva brukes Leavitts diamant til? Leavitts diamant brukes til å analysere konsekvensen av en endring i bedriften. Den illustrerer hvordan en endring i en av faktorene teknologi, aktivitet, struktur eller personal kan føre til endringer i andre deler av bedriften for disse faktorene.
  4. Hva er de 5 trinnene i Lewin & Rogers’ modell for organisasjonsutviklingsprosessen? De 5 trinnene i Lewin & Rogers’ modell for organisasjonsutviklingsprosessen:
    1. Kartlegge problemet
    2. Kartlegge mulige løsninger
    3. Beslutning om å gjennomføre endringen
    4. Implementasjon av endringen, inkludert å tilpasse bedriften til endringen
    5. Institusjonalisering – sørge for at endringen blir en varig del av bedriften fremover
  5. Forklar hva en GAP-analyse er og hva den brukes til. GAP-analyse er en metode som brukes for å finne ut hvilken kompetanse bedriften mangler for å kunne gjennomføre bedriftsutvikling eller en vekststrategi.
  6. Hva er bedriftskultur? Bedriftskulturen omfatter de felles verdier, normer og virkelighetsoppfatninger som utvikler seg blant dem som arbeider i en bedrift. Bedriftskultur omtales også som organisasjonskultur.
  7. Hvorfor bruker bedrifter investeringsanalyse når de skal vurdere nye prosjekter? Bedrifter bør bare gjennomføre vekst- eller utviklingsprosjekter som de tjenere penger på. Resultatet fra en investeringsanalyse gjør at bedriften med større sikkerhet kan vurdere om et prosjekt er lønnsom eller ikke.
  8. Hva er nøkkeltallsanalyse? Nøkkeltallene brukes for å vurdere bedriftens situasjon. Nøkkeltallsanalyse er å vurdere alle nøkkeltallene for en bedrift.
  9. Hvordan kontrollerer en bedrift at målene for strategiplanen nås? Det er to hovedmåter for å kontrollere om strategiplanen fører til at bedriften når målene sine:
    1. Økonomiske nøkkeltall, for eksempel ROI, og aksjeverdi.
    2. Andre mål som markedsandel, konkurranseposisjon og utvikling av nye produkter/markeder.
  10. Hva bør en bedrift gjøre hvis den ikke når målene i strategiplanen? Hvis en bedrift ikke når målene i strategiplanen, bør den endre strategien, endre målene eller endre tiltakene.