Ta kontakt med digital@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

Oppgave 3.1

  1. Undersøk hvor mange liter vann som forbrukes når en bedrift produserer en olabukse. Hva kalles det at bedriften forbruker vann uten å betale for det? Opptil 20 000 liter vann. Kilde: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/B9780081020432000058 (22. august 2018). Hvis vannet er et felles gode som blir mindre når bedriften bruker vann, er det en negativ eksternalitet.
  2. Hvordan kan eksternaliteter unngås eller håndteres? Bedriften kan planlegge slik at det ikke blir negative eksternaliteter. Hvis det allikevel blir en negativ eksternalitet, kan bedriften betale helt eller delvis for kostnaden, eller iverksette andre tiltak som reduserer den negative effekten.
  3. Hva er forretningsetikk, og hvorfor er det nødvendig for en bedrift å kunne gjøre etiske vurderinger? Forretningsetikk er etikk som brukes når bedrifter vurderer om en beslutning er rett eller gal. Rett eller galt i dette tilfellet avhenger av hvilke konsekvenser beslutningen har for samfunnet, miljøet, enkeltpersoner eller grupper, organisasjoner eller andre bedrifter.
    Bedrifter har som mål å tjene mest mulig innenfor gjeldende lover og regler. Men noen beslutninger kan være lovlige, men allikevel gi negative konsekvenser for miljø, samfunn, grupper eller enkeltpersoner. En bedrift må derfor alltid vurdere om beslutningene er etisk riktige overfor de som blir berørt av beslutningen. Verktøy fra forretningsetikk kan brukes til å vurdere om bedriftens beslutninger gir uønskede konsekvenser.
  4. Redegjør for noen etiske prinsipper som bedrifter kan bruke for å vurdere etiske problemstillinger. Nytteetiske prinsipper
    Handlinger og beslutninger bedømmes etter hvilket resultat de medfører. I valget mellom flere alternativer bør det alternativet som gir størst nytte for flest mulig velges.

    Rettighetsprinsippet
    Rettighetsprinsippet beskriver et minimum av hva som er moralsk akseptabelt i forhold til hvordan mennesker skal behandles. Aksepterte rettigheter kan i noen tilfeller brukes som grunnlag for etiske beslutninger. Mest kjent er FNs menneskerettigheter som kan være aktuelle i forhold til beslutninger om arbeidsforhold.

    Rettferdighetsprinsippet
    Rettferdighet kan være en rettesnor for beslutninger i en bedrift. John Rawls sin test for om en beslutning er rettferdig kan brukes.
    Rawls mener følgende kriterier må være oppfylt for at en beslutning skal være rettferdig:
    1. Generelle menneskerettigheter må være oppfylt for alle.
    2. Den som er dårligst stilt må også få det bedre, og det må være like muligheter for alle til å forbedre sin posisjon.
  5. Hva er en kost/nytte-analyse, og hva brukes den til? I en kost/nytte-analyse blir det laget en liste over alle kostnader, og over alle nytteeffekter inkludert inntekter. Vanligvis velges den løsningene som har best forhold mellom kostnader og inntekter.
  6. Miljøhensyn – fordel eller ulempe for bedrifter? Miljøhensyn kan være begge deler.
    På kort sikt kan det å ta miljøhensyn være en hindring for bedriften i forhold til å vokse og utvikle seg. Men på lang sikt vil det å ta miljøhensyn gi bedriften gevinster.
    • Bedre omdømme
    • Lettere å få gode samarbeidspartnere (kunder, leverandører, andre)
    • Bedre forhold til offentlige myndigheter, noe som gir lavere kostnader
  7. Hva er det grønne skiftet i næringslivet? Det grønne skiftet innebærer en utvikling mot en grønnere næringsutvikling med mindre utslipp og forurensning av jord, luft og hav. Bærekraftig forvaltning av naturressurser inngår også i begrepet det grønne skiftet.
  8. Hva er grønnvasking? Grønnvasking betyr at en bedrift forsøker å fremstille seg mer miljøvennlig enn den egentlig er, for å tilfredsstille kundene.
  9. Bedrifters samfunnsansvar – hva er det? Bedriftens samfunnsansvar er bedriftens frivillige integrasjon av sosiale og miljømessige hensyn i sin daglige drift, utover det å overholde eksisterende lover og regler i det landet man opererer i.
  10. Hvorfor rapporterer bedrifter den tredoble bunnlinjen? Den tredelte bunnlinjen består av:
    1. Økonomisk bunnlinje
      Den vanlige bunnlinjen, overskudd/underskudd.
    2. Sosial bunnlinje
      Et mål på hvordan bedriften ivaretar samfunnsansvaret.
    3. Miljøbunnlinje
      Et mål på hvordan bedriften håndterer miljøansvaret.
    For at en bedrift skal vise alle som er interessert i bedriften en oversikt over de totale kostnadene og gevinstene/nytteverdien ved driften, må den rapportere mer enn bare den økonomiske bunnlinjen. Både sosiale og miljømessige kostnader og gevinster er viktige for å vise det totale bildet av hvilken betydning bedriften har for alle interessentene (samfunnet, ansatte, samarbeidspartnere, andre interessenter).